Sunday, 26 July 2009

«Μπάζα και αυθαιρεσία «σκοτώνουν» τον υγρότοπο»

Εκχερσώσεις, επιχωματώσεις και αυθαίρετες ανθρώπινες παρεμβάσεις έχουν μετατρέψει τον υγρότοπο του Μορώνη στη Σούδα από έναν περιβαλλοντικό θησαυρό σε έναν τεράστιο σκουπιδότοπο.
 .

Θλιβερή η κατάσταση του υγρότοπου Μορώνη στη Σούδα όπως διαπίστωσαν οι άνθρωποι της WWF Ελλάς Στη θλιβερή αυτή διαπίστωση κατέληξαν οι άνθρωποι της WWF Ελλάς, που πραγματοποίησαν αυτοψία στην περιοχή σε μια προσπάθεια να ενημερώσουν αλλά και να κινητοποιήσουν τους αρμόδιους φορείς για την προστασία του υγρότοπου.
Στο πλαίσιο αυτό, χθες, πραγματοποιήθηκε συνάντηση εργασίας μεταξύ του Δήμου Σούδας, της WWF και υπηρεσιακών παραγόντων του Νομού Χανίων, ώστε να καθοριστούν τα αναγκαία βήματα για την αποκατάσταση και προστασία του υγρότοπου του Μορώνη.

Ο επιστημονικός υπεύθυνος του προγράμματος της WWF προστασία των νησιωτικών υγρότοπων της Ελλάδας, Καλούστ Παραγκαμιάν, επισήμανε μεταξύ άλλων ότι ο υγρότοπος του Μορώνη από ένα εκτεταμένο υγροτοπικό σύστημα έχει συρρικνωθεί σημαντικά εξαιτίας διάφορων ανθρώπινων δραστηριοτήτων, όπως είναι οι αποστραγγίσεις, οι επιχωματώσεις, οι επεκτάσεις καλλιεργειών, αλλά και οι καταπατήσεις δημόσιων εκτάσεων που έχουν συντελεστεί με διάφορες αυθαίρετες διαδικασίες.

«Παρ' όλο που απαγορεύονται μια σειρά από δραστηριότητες και προβάλλεται η αξία του υγρότοπου και παρά τις υποχρεώσεις των πολιτών, του δήμου και των διάφορων υπηρεσιών για την προστασία και διατήρησή του, ο υγρότοπος μπαζώνεται συστηματικά», ανέφερε ο κ. Παραγκαμιάν, ο οποίος παρουσίασε φωτογραφίες που αποδεικνύουν τις επιζήμιες περιβαλλοντικά επεμβάσεις στην περιοχή.

Συγκεκριμένα, οι φωτογραφίες έδειχναν τις καταστροφές που έχουν συντελεστεί από την αυθαίρετη και παράνομη απόθεση αδρανών υλικών, από επιχωματώσεις και μπάζα που περιείχαν -όπως αποδεικνύονταν- ακόμα και υλικά που χρησιμοποιούνται σε δημόσια έργα (κομμάτια ασφάλτου).

«Παράλληλα, έχουν μπαζωθεί οι ελάχιστοι αλμυρόβαλτοι που είχαν απομείνει, με συνέπεια να συρρικνωθούν ακόμα περισσότερο», είπε χαρακτηριστικά, ενώ υπογράμμισε ότι αποκορύφωμα της περιβαλλοντικής καταστροφής είναι η ύπαρξη ενός αγωγού λίγο πριν από το λιμάνι, ο οποίος ρίχνει κατευθείαν τα λύματα από τους βόθρους των σπιτιών στη θάλασσα.

«Ο υγρότοπος, κατά το δυνατόν, στο κομμάτι που ανήκει στο Δημόσιο, θα πρέπει να επανέλθει σε προηγούμενη κατάσταση κι οι αρμόδιοι φορείς να επωμιστούν το κόστος της αμέλειάς τους και να προβούν σε ενέργειες που θα αναβαθμίσουν την περιοχή», σημείωσε, αναφέροντας μεταξύ άλλων ότι αυτό συνεπάγεται την απομάκρυνση όλων των ξενικών ειδών (ευκάλυπτοι, ακακίες κ.λπ.), την οριοθέτηση του υγρότοπου και του ρέματος, αλλά και την κτηματογράφηση της περιοχής.

«Επίσης, κάποιες περιοχές θα πρέπει να ξεμπαζωθούν μέχρι το επίπεδο που ήταν αρχικά η περιοχή, ενώ θα πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη έμφαση στη μετέπειτα διαχείριση της περιοχής. "Προστατεύω χωρίς διαχείριση και διατήρηση" δεν σημαίνει τίποτα», είπε ο εκπρόσωπος της WWF και υπογράμμισε ότι τα περιβαλλοντικά προβλήματα μπορούν να λυθούν μόνο μέσα από τη συστράτευση όλων των φορέων ώστε να ασκηθούν εκείνες οι πιέσεις που θα οδηγήσουν στις αναγκαίες πολιτικές αποφάσεις.

Ο δήμαρχος Σούδας, Γιάννης Περάκης, δήλωσε σχετικά ότι ο δήμος έχει την πρόθεση να δεχτεί τις υποδείξεις της WWF και παράλληλα να αναλάβει το μερίδιο που του αναλογεί για τη θλιβερή κατάσταση που επικρατεί στην περιοχή.

«Πρέπει να θυμίσουμε ότι αυτός ο χώρος, παρ' όλο που πραγματικά έχει μπαζωθεί ανεξέλεγκτα -κι αναλαμβάνουμε το μερίδιο της ευθύνης που μας αναλογεί-, είχε προγραμματιστεί παλιά να γίνει μαρίνα της περιοχής. Χρειάστηκε κόπος για να ανατρέψουμε το αρχικό σχέδιο και να καταλήξουμε στη μελέτη Ρογκάν που αφήνει ανέπαφο αυτό το κομμάτι. Εχουμε προτείνει το κομμάτι που είναι δυτικά του ναυταθλητικού κέντρου και την περιοχή της κεραίας σαν χώρους ελεύθερους στο υπό εκτέλεση έργο του Γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου».

Τέλος, ο κ. Περάκης ανέφερε ότι θα πρέπει να βρεθεί τρόπος να επισκευαστεί η γέφυρα που υπάρχει στην εν λόγω περιοχή καθώς -όπως είπε- είναι η μοναδική δίοδος των στρατιωτικών οχημάτων και των φορτηγών που μεταφέρουν τα λατομικά προϊόντα της δυτικής Κρήτης και του αεροδρομίου. 

No comments:

Post a Comment